• PROJECTMANAGEMENT
  • BEGRIJPELIJK SCHRIJVEN
  • COMMUNICATIE
  • LEIDING GEVEN
  • ONBEVANGEN WAARNEMEN
  • MIJN ACHTERGROND
  • KERK TEAMS
  • KERK SAMEN
  • BEDRIJVEN
  • KERKEN
  • REACTIES BEDRIJVEN
  • REACTIES KERKEN
  • ALGEMENE VOORWAARDEN
  • PRIVACY VERKLARING
  • PARTNERS | LINKS
  • BEDRIJVEN
  • KERKEN
  • BOEKENPLANK
    • BEGRIJPELIJK SCHRIJVEN
    • PROJECTMANAGEMENT
    • ONDERNEMERSRAAD
    • ONVREDE EN SAMENWERKING
    • VAN BUITEN NAAR BINNEN
    • SPIRITUALITEIT
    • LITERAIRE ROMANS

Duidelijk en klantvriendelijk schrijven:

klanten begrijpen u 2x beter

Uw klanten en potentiële klanten voelen zich goed door u geholpen, als u op een voor hen begrijpelijke manier met hen communiceert. Kunt u zich inleven in uw klanten?
U zelf en uw collega's kunnen alleen toegankelijk en klantvriendelijk schrijven, als de cultuur van uw organisatie dat ondersteunt.

Van 40% naar 90%

Uit onderzoek blijkt, dat slechts 40% van de klanten en burgers de brieven helemaal goed begrijpen die ze van bedrijven en overheden ontvangen. Dat leidt tot veel irritatie bij de klant en de organisaties moeten hun bedoelingen dan nog een keer uitleggen. Het is niet moeilijk begrijpelijk te schrijven, zodat 90% u goed begrijpt.
In trainingen leert u hoe u toegankelijk en klantvriendelijk schrijft.
U krijgt in de training persoonlijke adviezen over uw eigen manier van schrijven.
In korte tijd kunt u twee keer zo begrijpelijk schrijven en dus twee keer zo veel effect bereiken.

Het gaat in de training over:

- lezen met de ogen van uw lezer
- helder krijgen wat u wilt zeggen
- een voor de lezer logische volgorde of structuur maken
- in een begrijpelijke stijl schrijven
- correct Nederlands
- het geheel aantrekkelijk opmaken
- een ander uw tekst eens met nieuwe ogen laten bekijken
U oefent met verschillende schrijftechnieken en u krijgt advies over uw eigen teksten, zodat u goed in verbinding komt en blijft met uw klanten.

En over verschillende soorten teksten, zoals:

- brieven
- e-mails
- tweets
- websites
- blogs
- beleidsnota’s
- memo’s
- beschikkingen
- persberichten

Mijn achtergrond

Ik ben Neerlandicus en heb in het voortgezet onderwijs korte tijd voor de klas gestaan. Sinds ruim 15 jaar geef ik trainingen begrijpelijk en klantvriendelijk schrijven voor tal van bedrijven en organisaties.

 

 

Voorbeelden van duidelijk en klantvriendelijk schrijven:

In plaats van: Naar aanleiding van uw schrijven d.d. 18-01-12 deel ik u gaarne het volgende mede.
Bijvoorbeeld: Hartelijk dank voor uw brief van 18 januari 2012.

In plaats van: Dient er hierbij niet in aanmerking genomen te worden of de door u te leveren goederen niet eerst gecontroleerd dienen te worden, alvorens u tot verzending overgaat?
Bijvoorbeeld: Moet u de goederen niet controleren, voordat u ze verstuurt?

In plaats van: Op grond van de verstrekte informatie kan tenslotte geconcludeerd worden, dat de gemeente het afgelopen jaar een zeker financieel tekort heeft opgelopen. Bijvoorbeeld:Uit deze informatie blijkt, dat het afgelopen jaar bij de gemeente een tekort is ontstaan.

In plaats van: Naar aanleiding van uw verzoek d.d. 07-01-2012 om door ons al dan niet continu op de hoogte gehouden te worden over Europese regelgeving op het gebied van milieubescherming en met name fijn stof, kan ik u het volgende mededelen.
Bijvoorbeeld: U vroeg mij vorige week of ik u op de hoogte kan houden van de Europese regelgeving op het gebied van milieubescherming en vooral fijn stof. Ik voldoe graag aan uw verzoek en geef daarom nu de stand van zaken weer.

In plaats van: Afgaande op de door verschillende instanties gegeven adviezen is besloten de al in de vorige vergadering besproken oplossingen af te keuren.
Bijvoorbeeld: Wij hebben besloten de oplossingen af te keuren, die wij in de vorige vergadering al besproken hebben. Verschillende instanties hebben ons in die richting geadviseerd.

In plaats van: Het behoort tot de redelijke veronderstellingen dat, indien hij geen telefonisch contact opneemt, de zaak geen doorgang zal vinden.
Bijvoorbeeld: Als hij niet belt, gaat het waarschijnlijk niet door.

onderdeel van Dijkstra Consult is

www.ORsucces.nu

Laat een bericht achter

 

Dijkstra-Consult

Haal het beste uit uw team! 
Frank Dijkstra
Klompenmakersgilde 2
3994 XE Houten
BTW NL001235782B55
KvK 30135244

CRKBO

Als instelling ingeschreven in het Centraal Register Kort Beroepsoonderwijs (CRKBO)

Zoeken

 



 

TwitterLinkedIn

Copyright 2025 - Dijkstra Consult training, advies en coaching
Inloggen | Ziber Website | Design by HaakKranen Ontwerpers