• PROJECTMANAGEMENT
  • BEGRIJPELIJK SCHRIJVEN
  • COMMUNICATIE
  • LEIDING GEVEN
  • ONBEVANGEN WAARNEMEN
  • MIJN ACHTERGROND
  • BEDRIJVEN
  • KERKEN
  • REACTIES BEDRIJVEN
  • REACTIES KERKEN
  • ALGEMENE VOORWAARDEN
  • PRIVACY VERKLARING
  • PARTNERS | LINKS
  • BEDRIJVEN
  • KERKEN
  • BOEKENPLANK
    • BEGRIJPELIJK SCHRIJVEN
    • PROJECTMANAGEMENT
    • ONDERNEMERSRAAD
    • ONVREDE EN SAMENWERKING
    • VAN BUITEN NAAR BINNEN
    • SPIRITUALITEIT
    • LITERAIRE ROMANS

Zien zonder oogkleppen

Voor wie zijn we er? Kunnen we ons verplaatsen in onze klant? Zien we die echt? Of wordt onze blik beperkt door onze eigen interne regelingen en systemen? Kunnen we handelen naar bevind van zaken, omdat dat dat past bij de context van iedere unieke klant? Hoe minder we onze klant begrijpen, deste meer lopen we het gevaar met ons bedrijf de foute route in te slaan. 

Doel training

Na afloop zijn deelnemers (beter) in staat  op een open en onbevangen manier hun klanten te benaderen en contextgedeven te werken. Dat wil zeggen dat u in staat bent uit te gaan van de context van uw cliënt. De training is bedoeld om het vermogen van leidinggevenden en  medewerkers te vergroten om onbevangen waar te nemen met al hun zintuigen.
 

Toelichting

Geschikt voor organisaties en afdelingen die de slag willen maken naar een meer contextgedreven manier van werken. Vaak werken organisaties vanuit hun eigen 'systeem'. De nadruk ligt dan op plannen maken en uitrollen en de controle daarvan (tijdschrijven, invullen van formulieren die de activiteiten vastleggen) (plannning & control) Daarbij  raakt de unieke situatie van de burger/ klant makkelijk uit beeld: hij of zij moet in ons systeem passen. Bij contextgedreven werken wordt de klant of burger zoveel mogelijk uitgangspunt voor de wijze van werken en organiseren. Dat vereist een andere manier van waarnemen en handelen van de medewerkers.. Voor deze manier van werken is het van belang dat medewerkers in staat zijn onbevangen waar te nemen wat er voor mensen en dus (potentiële) klanten toe doet en wat in concrete situaties dus passende interventies zijn. Het gaat erom dat zij naar bevind van zaken flexibel en effectief kunnen handelen. De nadruk ligt op kwaliteit en evaluatie achteraf. (kwaliteit & evaluatie).
 

Programma
In deze training word je als deelnemer in twee blokken van elk twee dagen in verschillende omgevingen ondergedompeld waarin steeds een andere manier van kijken domineert. Je ontdekt wat je ligt en wat spanning oproept of energie geeft.. Wij begeleiden je op die ontdekkingsreis. Daarna reiken we inzicht aan in de veranderingen van deze tijd, die vragen om een andere manieren van kijken en werken. Kortom, je gaat een situatie herkennen en ervaart hoe dat voelt, hoe je daarin zit en wat daarin wel en niet mogelijk is.

 

 

We starten met een working diner, aansluitend volgen twee dagen die gewijd zijn aan het herkennen van verschillende stijlen van werken en organiseren in een dienstverlenende organisatie.


Uitnodigen van de deelnemers
Met de opdrachtgever bespreken wij hoe de deelnemers van tevoren uitgenodigd worden. Het is van belang dat de leiding van de organisatie of de afdeling ook aan de training deelneemt.

Om de deelnemers te oefenen in onbevangen waarnemen is het goed dat zij niet van tevoren weten in welke situaties zij terecht komen. Het is niet de bedoeling dat zij van te voren bedenken hoe zij in een situatie zullen optreden, maar juist dat ze oefenen spontaan en open te reageren, naar bevind van zaken.. Samen met ons reflecteren zij over de opgedane ervaringen: hoe duiden ze die en hoe kunnen ze een en ander toepassen in hun dagelijkse werk in de organisatie?

Praktische Informatie

Aantal deelnemers     10 per groep
Duur                          4 dagen, 3 avonden en 3 overnachtingen
Doorlooptijd              2 maanden

Literatuur:
Herwaardering van de Rijnlandse Principes, over governance, overleg en engagement, Rienk Goodijk, Van Gorcum, Assen, 2008
Met gevoel voor realiteit, over herkennen van betekenis bij organiseren, Wim van Dinten, Uitgeverij Eburon Delft, 2006
Zijn zij gek of ben ik het? Hoe je oriëntaties gebruikt bij organiseren, Wim van Dinten & Imelda Schouten, Eburon Delft, 2010
Voorbij het vanzelfsprekende, op safari in de wildernis van betekenisgeving, Wim van Dinten & Imelda Schouten, prometheus - Bert Bakker Amsterdam, 2014
Intensieve Menshouderij, Hoe kwaliteit oplost in rationaliteit, Jaap Peters & Judith Pouw, Scriptum Management, Schiedam 2004
Nieuw Europees Organiseren, organiseren op basis van vakmanschap, verbinding en vertrouwen, Jaap Jan Brouwer en Jaap Peters, Van Duuren Management, Culemborg 2011

Identiteitsmarketing, waarom wij bestaan, Kaj Morel, Scriptum Publishers 2010

Maatschappelijke ondernemingen, naar een andere benadering van maatschappelijk ondernemen, Proefschrift, Ferna Botter, Uitgeverij Eburon, Delft, 2010

 

onderdeel van Dijkstra Consult is

www.ORsucces.nu

Laat een bericht achter

 

Dijkstra-Consult

Haal het beste uit uw team! 
Frank Dijkstra
Klompenmakersgilde 2
3994 XE Houten
BTW NL001235782B55
KvK 30135244

CRKBO

Als instelling ingeschreven in het Centraal Register Kort Beroepsoonderwijs (CRKBO)

Zoeken

 



 

TwitterLinkedIn

Copyright 2023 - Dijkstra Consult training, advies en coaching
Inloggen | Webbly - Design websites | Ziber - PSD naar html | Design by HaakKranen Ontwerpers